Representació gràfica

En aquesta activitat, ens van demanar fer una representació gràfica que reflectís algun aspecte relacionat amb el món STEM. Jo he escollit la creativitat com a tema central i he intentat mostrar totes les possibles connexions que té amb STEM.

REFLEXIÓ

Durant la realització d'aquesta activitat, considero que he pogut avançar en el desenvolupament de la meva identitat com a professora STEM. A partir d'un concepte com la creativitat, he estat capaç de crear diverses representacions gràfiques per acabar explicant-ne el significat.

En un dels apartats de la representació he volgut fer rellevància amb un diagrama de Venn sobre les habilitats del segle XXI, destacant quatre habilitats clau: col·laboració, comunicació, pensament crític i creativitat (les 4 C's). Aquestes habilitats són crucials per tenir èxit en el món actual. La creativitat, en particular, es troba al cor d'aquest procés, ja que és el motor que impulsa la innovació en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques. 

En el següent apartat he volgut il·lustrar el procés creatiu amb un diagrama de flux. Aquest procés és essencial en STEM, pel fet que permet als estudiants desenvolupar solucions a problemes complexos. Moltes vegades pensem que la creativitat va lligada únicament amb les habilitats artístiques tot i que no és així, ja que per exemple la creativitat té un paper molt rellevant en les STEM. 

En el mapa mental destaca els factors emocionals, personals, educatius i ambientals que poden afavorir o dificultar la creativitat. És interessant observar com aquests factors no es restringeixen únicament a l'aula sinó que també hi ha aspectes emocionals, com la capacitat d'acceptar el fracàs i la resiliència. Per això, la creativitat es desenvolupa quan hi ha marge per cometre errors i aprendre d'ells. 

Finalment, un altre punt rellevant és la connexió de la creativitat i STEM amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. En aquest apartat vull reforçar la idea que STEM, quan es combina amb la creativitat, pot tenir un impacte profund i positiu en la societat.

Penso que la creativitat no és una qualitat innata amb la qual neixen només algunes persones, sinó una habilitat que es pot desenvolupar i potenciar en qualsevol persona. Per això crec que és molt important treballar-la en edats primerenques.  Vull destacar que a través d'aquesta activitat he tingut l'oportunitat de reflexionar sobre la importància de ser capaços de veure més enllà dels conceptes tradicionals en el món de l'educació. He entès que la creativitat no només és clau per trobar solucions noves sinó que ens permet explorar diferents camins per arribar a una solució. 


Georgina Jiménez Nat— Menció STEM
Universitat de Lleida
Curs 2024-2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar