QUÈ HI VEIEM?

En aquesta activitat, la professora ens va mostrar una imatge del poble català de Cadaqués, situat a la Costa Brava. A continuació, ens va demanar que descrivíssim el que observàvem a la imatge de manera superficial, sense aprofundir en detalls ni significats més profunds. Les respostes dels alumnes de la classe van ser variades, destacant elements visuals com les muntanyes que envolten el poble, la platja característica de la costa brava, els vaixells ancorats, les característiques cases blanques que defineixen l'arquitectura del poble i la vegetació que s'integra amb el paisatge natural.

A continuació, ens va proposar que ens poséssim unes “ulleres” que ens permetessin veure Cadaqués des de la perspectiva d'un turista que hi passa uns dies de vacances. Els alumnes van destacar que el poble ofereix una gran varietat d'activitats, tant de platja com de muntanya, ja que compta amb un paisatge ideal per gaudir de l'entorn costaner i, alhora, explorar els senders muntanyosos que l'envolten. A més, van assenyalar que Cadaqués és també conegut pel seu ambient “postureig”, on els visitants sovint busquen fer fotografies i compartir imatges a les xarxes socials, atrets per la bellesa estètica del poble. 

A continuació, ens va proposar que ens poséssim unes “ulleres” que ens permetessin observar Cadaqués exclusivament des d'una perspectiva STEM. Aquesta mirada ens va portar a analitzar el poble des d'un enfocament científic (ecològic), tecnològic i enginyeril centrant-nos en aspectes com l'estructura de les edificacions, l'impacte de la tecnologia en l'entorn i els sistemes d'enginyeria que sostenen el poble. També vam reflexionar sobre la interacció entre el paisatge natural i l'urbanisme, considerant problemàtiques com la desforestació, la contaminació, la construcció massiva, la pesca massiva i el canvi climàtic en el nivell del mar i en la meteorologia. 


REFLEXIÓ:

Com a futura mestra, aquesta activitat em fa reflexionar sobre la importància d'ensenyar els alumnes a tenir una visió crítica i integral del món que ens envolta. Analitzar Cadaqués des d'una perspectiva STEM, no només es tracta de comprendre aspectes tècnics com la infraestructura o els sistemes d'enginyeria, sinó també de ser conscients dels impactes negatius que poden tenir la desforestació, la contaminació i la construcció o la pesca massiva. 

Moltes vegades, és necessari que ens posem unes "ulleres" diferents de les que solem portar per poder veure més enllà, per observar i reflexionar sobre aspectes que sovint passen desapercebuts i que, en realitat, són més importants del que pensem. Com a educadora, desitjo fomentar en els meus estudiants una sensibilitat envers aquests temes, estimulant-los a pensar en solucions sostenibles i a analitzar i proposar respostes a problemes reals que afecten el món que els envolta.

Georgina Jiménez Nat— Menció STEM
Universitat de Lleida
Curs 2024-2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar