Controvèrsies Socio-científiques

Introduce un texto aquí...

Les controvèrsies socio-científiques són situacions o temes de debat que impliquen aspectes científics. Són una perspectiva de treball que es pot utilitzar a STEM. Aquesta perspectiva permet crear un debat al voltant d'un tema que parteix d'una pregunta conflictiva. Els alumnes hauran d'analitzar, discutir i avaluar diferents perspectives sobre aquest tema fomentant així el pensament crític. 


En aquesta activitat, vam dividir la classe en dos grups. Un cop els dos equips estaven formats i asseguts uns davant dels altres, la professora va anunciar que el tema del debat seria la brioixeria a l'escola. Un grup havia de buscar i defensar arguments a favor de la brioixeria, mentre que l'altre grup havia de buscar i defensar arguments en contra. Després de l'exposició de totes les opinions, vam dedicar uns minuts a fer una petita reflexió sobre el debat i les diferents perspectives presentades.

Els arguments a favor que van sorgir durant el debat eren: La brioixeria pot proporcionar un augment ràpid d'energia, que pot ser beneficiós per als alumnes, a més a més fa que els àpats siguin més atractius i agradables per als alumnes, cosa que fa que augmenti la seva motivació. Un aspecte molt important i que de vegades passa desapercebut és que en moltes cultures la brioixeria és sovint part de celebracions el que fa també que sigui una manera d'introduir els alumnes a la diversitat cultural i promoure la inclusió. Per acabar en els casos d'infants amb hipoglucèmia que és una condició en la qual els nivells de glucosa en sang són més baixos del normal el sucre és una font ràpida per ajudar a restaurar ràpidament els nivells de glucosa en sang.

D'altra banda, alguns dels arguments que van sorgir en contra eren: La brioixeria conté quantitats molt elevades de sucre, la qual cosa pot contribuir a l'obesitat infantil i a problemes de salut i també augmentar el risc de càries i altres problemes dentals. A més a més de l'impacte negatiu que ofereix en la concentració i rendiment acadèmic.

REFLEXIÓ

Durant la realització d'aquesta pràctica vaig poder observar la unió que hi ha entre els valors humans, la ciència i la tecnologia. Vaig notar que la ciència no només busca la veritat, sinó que també ha d'estar al servei dels valors humans, com l'equitat i la justícia, mentre que la tecnologia ha de ser utilitzada de manera responsable i crítica.

A més a més, a través d'aquesta pràctica vaig entendre realitzant debats, ajudem els nostres infants a desenvolupar certes habilitats del segle XXI.  

— Comunicació: Els alumnes han d'entendre que en el món en el qual vivim és molt important comunicar-nos per solucionar problemes que ens afecten de manera global. 

— Pensament crític: Els alumnes han d'entendre que per defensar un tema primer han de fer una recerca científica per tal de posseir el coneixement necessari. 

— Col·laboració: els alumnes han de considerar i entendre les perspectives dels altres fomentant el respecte. 

Penso que enfrontar temes de controvèrsia social, reflexionar sobre ells, aplicar una visió ètica i expressar les seves opinions amb respecte i tolerància és molt important pel funcionament de la nostra societat. Per aquesta raó, considero essencial fomentar aquesta perspectiva a les aules. 

Penso que amb aquesta pràctica ajudem els infants a la resolució pacífica de conflictes, comprendre la importància del diàleg i a formar la seva pròpia opinió. 

Georgina Jiménez Nat— Menció STEM
Universitat de Lleida
Curs 2024-2025
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar