Activitat STEM
“Flora urbana i al·lèrgia”
En aquesta activitat vam haver d'avaluar per grups una activitat STEM. En el nostre cas l'activitat es deia “Flora urbana i al·lèrgia” la qual es duia a terme. La nostra tasca era llegir-la, interpretar-la i analitzar-la amb una mirada de mestres STEM.
El cas d'aquesta activitat consistia en el fet que diferents escoles del barri del poble nou treballessin de manera conjunta per intentar identificar de manera científica com a mínim 10 arbres localitzats al seu barri. El projecte permet descobrir la diversitat biològica del seu barri promovent les espècies autòctones. A més de fomentar la sensibilitat ambienta i el compromís pel medi ambient. També ajuda a sensibilitzar els estudiants sobre les al·lèrgies i que poden causar aquestes en la població.
Així doncs, aquesta activitat STEM va molta lliga als ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible, ja que encaixen perfectament en tres d'ells.
A més, vam trobar una estreta relació amb les habilitats del segle XXI, especialment en el foment del pensament crític. Els alumnes han d'observar, analitzar, recollir dades, formular preguntes i resoldre problemes. També es potencia la col·laboració, tant dins de l'escola com amb altres centres educatius i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Pel que fa a la comunicació, les escoles han de mantenir contacte amb la UAB perquè els alumnes puguin introduir la informació recollida a la base de dades col·lectiva, la qual proporciona dades als científics d'informació aerobiologia de la UAB. Finalment, la tecnologia juga un paper important, ja que els alumnes han de realitzar un mapatge i introduir les dades recollides a la base de dades.
En conclusió, amb aquesta activitat es vol que hi hagi una aproximació a l'aprenentatge real.
REFLEXIÓ
Aquesta activitat avaluativa ha estat la primera que he realitzat en grup dins d'aquesta menció. Considero que treballar en grup és molt beneficiós, ja que permet aportar diferents idees i perspectives i complementacions de continguts enriquint així el resultat final de l'activitat.
Durant la realització de la nostra activitat, vam adonar-nos que es tractava d'un procés d'indagació, pel fet que implicava observar, analitzar i recollir dades. En les sessions següents, vam poder aprofundir més en l'aprenentatge de les diferents STEAM tools i vam descobrir que, en realitat, estàvem treballant en un projecte de ciència ciutadana. Pel fet que les escoles del barri del poble nou contribueixen amb les seves observacions, dades i experiències utilitzant eines per facilitar la recollida i l'anàlisi de dades destinades a la UAB.
Penso que treballar una activitat així a l'escola és molt enriquidor, ja que els alumnes treballen a partir de situacions reals i això és essencial per construir coneixement significatiu i que motivi als estudiants.